24. výročí založení 24.MAD Daruvar

Není to sice žádné kulaté výročí, ale velitelé a spolubojovníci mi pomalu stárnou, takže jsem usoudil, že je na čase se do Daruvaru vypravit. S autem plným piva (dárečky přátelům) jsem vyjížděl ve středu ráno asi v 7:00. Protože Jimny moc rychle nejezdí, trasu jsem měl naplánovanou spíš nejkratší variantou a mimo dálnice – viz obrázky níže.

Sümeg V Břeclavi jsem ještě po dálnici byl cobydup. Doplnil jsem palivo a vzal jsem si do kanystru ještě dalších 20 litrů – vzhledem ke spotřebě by mi totiž další tankování vyšlo někam do Maďarska a forinty ani kartu s sebou nemám. V Rakousku je cesta značená velmi dobře, zakufroval jsem v podstatě jenom 2x, když jsem ve městech přehlédl správnou odbočku…ale v obou případech jsem si to rychle uvědomil. Po překonání Dunaje bylo značení trochu zmatečné, ale správný směr jsem zvolil tak nějak instinktivně. Luxusní silnička byla skoro liduprázdná, provoz téměř nulový. Problémy začaly v Maďarsku. Kousek za hranicí jsem se potřeboval trefit na okresku na Röjtökmuzsaj. Šipky nikde žádný. A domluvte se s maďarem…Zakufrování nakonec ale bylo docela malé a skončil jsem správně na liduprázdné silnici č.84 k Balatonu. Na dálnici bych nejel rychleji. Cestou jsem si udělal krátkou zastávku pod hradem Sümeg (doufám, že jsem to identifikoval z mapy správně).

Pak mě ovšem čekalo největší bloudění. Silnice mě správně přivedla do Keszthely u Balatonu. Ale průjezd městem byl tak tragicky značený, že jsem odjel někam do háje, místo na silnici E661, na kterou jsem se měl dostat. Ztratil jsem tam asi hodinu a najel si navíc cca 60-70km. Nakonec jsem se na správnou trasu ale trefil. Dal jsem si svačinku a dolil jsem benzín z kanystru. Ručička ukazatele se vyšplhala cca na 3/4 nádrže = to už bych měl do Daruvaru dojet. Na maďarsko-chorvatské hranici mě kontrolovali všichni. Maďaři tedy jenom pas. Při přejezdu na chorvatskou stranu mě zarazila bariéra ze žiletkového drátu a betonu skoro přes celou cestu, místa bylo sotva na auto. A kolem spousta (maďarských) policistů. Nojo, příprava na nápor uprchlíků. Chorvat zvědavě nakukoval do auta, a když viděl v zeleném offroadu ten vojenský batoh a bundu a mě v maskáčích, začal se vyptávat, jestli nemám pušku. Vysvětlil jsem mu, kam jedu, usmál se a pustil mě dál. Zbytek cesty pak už proběhl velmi rychle.

Ubytovaný jsem u kamaráda. První večer jsme strávili tlacháním dlouho do noci, přece jenom jsme se neviděli několik roků. Pochopitelně nějaké to Staročeško a domácí šunka a tak…Joj, jak já mám rád ty domácí věci tady na Balkáně! K snídani další den domácí tvaroh, smetana a chleba (ten teda koupený). Užívám si. Odpoledne jsem zakotvil u mého bývalého velitele jednotky doma a kecali jsme (u jeho domácího vína, šunky a dalších laskomin) až do 21h. A on mi mimo jiné konečně objasnil, jak je to s tím výročím 24.MADu. Že správné výročí je až 17.11. (jak jsem si taky myslel), tedy v den, kdy já jsem do nově vzniklé jednotky nastoupil. Jenže 18.11. je výročí pádu Vukovaru a tak, aby se ty oslavy časově netloukly, slaví to 24.MAD na den, kdy poprvé naše děla střílela. A to vychází +/- na poslední víkend v září. Taky jsme probrali některé ty akce, kterých jsem se hlavně na konci roku 1991 účastnil a ujasnili si, kde a co bylo. A vlastně jsme se i shodli, že akce, ze které jsem byl tehdy nejvíc vyplašený, byla asi nejhorší akce, které jsme se tehdy účastnili. Plán pro další dny je tedy podívat se i na místa, kde se tato akce konala, v okolí vesničky Sirač.

24.MAD

V neděli nás konečně čekal oficiální program. Ráno jsme se sešli v jedné hospůdce, rozdělili se do skupinek a rozjeli se po okolních vesnicích zapálit svíčky na hroby a pomníčky kolegů, kteří se dneška nedožili. Byl jsem ve skupince mířící právě do Sirače, čehož jsme využili a zajeli se podívat na místo, kde probíhala ona výše vzpomínaná akce. No, že bych to tam poznal, to tedy ne… Pak jsme se sjeli zpátky do Daruvaru. Na zámečku hraběte Jankoviče jsme měli slavnostní nástup, velitel a starosta města pronesli krátké proslovy, a pak jsme šli do parku před zámečkem položit věnce k památníku obráncům Daruvaru. Při té příležitosti jsme si udělali hromadné foto. Ještě zmíním, že v zámečku máme jakousi „pamětní“ místnost, která mapuje historii událostí v Daruvaru v roce 1991 a zejména vývoj ozbrojených složek v této oblasti. V expozicích jsou různé uniformy, nášivky, zbraně (jak podomácku dělané, tak i pozdější sériové výroby), nástražná a výbušná zařízení (miny, granáty atd.). Moc pěkné🙂

Položením věnců oficiální program víceméně skončil a my se přesunuli do hotelu Termal, kde jsme měli společný oběd (výborný gulášek, pivko, víno a tak…). Prohlížely se fotky, probíraly se různé akce…a je zajímavé, že jak se sejde víc lidí, každý si pamatuje něco a dohromady jsme byli schopní dát dohromady docela přesný popis některých událostí. Jen to měl někdo zapisovat😦 Nakonec se lidé postupně rozešli a my se ještě v malé skupině přesunuli do hospůdky kousek od centra Daruvaru – přece jenom jsem se s některými bývalými spolubojovníky neviděl cca 23 let.

V pondělí jsme chtěli trochu projet okolí. Zajeli jsme se podívat kousek za nedalekou vesnici Pakrac, kde jsou ještě stále zaminované oblasti. A odpoledne jsme si vyjeli na kopec nad Daruvarem k umělému vodopádu Vranjevina. No a to byl můj poslední den, v úterý ráno vyjíždím zpět do Čech. Na hranicích zase žádní uprchlíci, jen na maďarské straně už místo policistů postávali vojáci s plnou výzbrojí (AK47). Cesta zpět kupodivu proběhla bez bloudění, takže nejhorší zážitek mám až z dálnice Břeclav-Praha. Pohyboval jsem se tam výrazně pomaleji, než na rakouských a maďarských okreskách…

  • Fotek je víc, najdete je TADY
Příspěvek byl publikován v rubrice Armáda. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Jedna reakce na 24. výročí založení 24.MAD Daruvar

  1. Serža napsal:

    spoustu dalších fotek najdete na Facebooku jednotky:
    http://www.facebook.com/U24.MAD/

Napsat komentář

