Výběr puškohledu pro střelce – amatéry

Tedy, původně jsem měl v úmyslu se tady rozepsat o technických detailech výběru puškohledu. Ale když už jsem toho měl skoro dvě stránky a vypadalo to, jako přepis teorie relativity do klingonštiny, usoudil jsem, že touto cestou se pouštět nebudu. Tak jen stručně. Dneska jsme na střelnici v Berouně zase trochu poškádlili odstřelovačky. Respektive, já poškádlil Remíka. Kibic si pořídil čínskou kopii druhoválečné pušky M14 ráže .308Win (Norinco M305) v pažbě EBR…a nastřeloval optiku. Výhodou téhle pušky je (kromě nízké ceny) to, že hlaveň má tvrdochrom a není tudíž problém z toho sypat levnou přeznačenou vojenskou munici, kterou si já do Remíka pustit nemůžu (a ani nechci). Ale zpět k optice. Právě při tom nastřelování jsme museli trochu počítat a protože Kibic má optiku v MOA (no, a jsme zase u tý klingonštiny🙂 ), vychází to různě na desetinná čísla a zpaměti se to počítá blbě. 1 MOA je v podstatě (po malém zaokrouhlení) jeden palec na 100 yardů. A jeden klik na točítkách je ¼ MOA (na 100 m to je 7,35 mm). A už je vám jasný, že jste v háji. Člověk vychovaný v metrickém systému s tímhle sice pracovat dokáže, ale je to neustálý boj. Oproti tomu já mám optiku v MRAD. 1 MRAD je 10 cm na 100 m. Vnímáte ten rozdíl, jo? Jak je to krásně metrické🙂 A je to čím dál stejné! Tedy na 200 m je to 20 cm. Jeden klik mám 0,1 MRAD, tedy na 100 m je to 10 mm. Problém trochu nastává až na velkých vzdálenostech, kdy například na 1 km to u mě je 100 mm…a to už je moc a tam začíná mít MOA navrch (krokování je jemnější).

Podrobnější informace k MOA/MRAD/MIL problematice najdete třeba ZDE, nebo TADY.

Druhý zásadní háček je v umístění záměrné osnovy uvnitř puškohledu. Buď je v tzv. první fokální rovině (FFP) a velikost osnovy se mění současně s tím, jak používáte zoom na puškohledu. Jeden dílec na osnově tak představuje stále stejnou vzdálenost na cíli, ať děláte co děláte. Tak to mám já. Kibic má (levnější) optiku se záměrnou osnovou ve druhé fokální rovině (SFP), kde se velikost osnovy nemění a tedy jak zoomujete, dílec na osnově představuje různou hodnotu na cíli. Pěkně je to popsané ZDE.

Z hlediska jednoduchosti používání pro amatérského střelce se mi tedy jako ideální jeví puškohled v MRAD a s osnovou FFP.

A poslední věc, která občas někoho zarazí – jak točit točítky. Tedy jestli na točítku LEFT znamená mířidla LEFT, nebo zásah na terči LEFT. Na valné většině současných puškohledů a kolimátorů to znamená posun zásahu na terči. Například – mířím na 100 m na střed terče. Zásah je 5 cm vlevo (odměřit to můžete na stupnici osnovy puškohledu). Vím, že na tuto vzdálenost 1 klik = 1 cm. Kliknu si tedy 5x RIGHT a další musí jít správně na střed (pokud nemám volšový ruce, nebo nevhodnou munici). To samé je UP/DOWN. Tyto informace byste ale měli najít v manuálu u puškohledu.

BTW asi jste si všimli, že mám na pušce novou úsťovou brzdu. Je to TAHLE. Funguje naprosto skvěle, zbraň se velice zklidnila a zpětný ráz je výrazně menší. Ovšem okolostojící/ležící mají trochu problém🙂 Hluk a tlakovou vlnu docela ucítí… Pokud byste vybírali úsťovku, rozsáhlý test najdete ZDE a video k tomu ZDE.

Příspěvek byl publikován v rubrice Armáda. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

