Kurs Medical Care BASIC

Po všech těch různých střeleckých a přežívacích kursech jsem usoudil, že je čas i na první pomoc. A tak jsem se přihlásil na tento kurs.

Ráno jsme se sešli před poliklinikou na Černém Mostě. Trochu mě překvapilo, že jsme jen tři. Ale zase takhle v míň lidech se člověk obvykle víc naučí. Instruktor – bývalý vojenský medik – nás zavedl do „učebny“ (vlastně cvičební místnosti rehabilitačního centra) a rozdal nám vojenské lékárničky, které nás měly celým kursem provázet. Na úvod kursu jsme si velmi stručně prošli anatomii člověka, a pak už jsme se začali věnovat konkrétním věcem. Na kapitolu o krevním oběhu plynule navázalo praktické cvičení z použití různých druhů škrtidel (CAT, SOFTT, RATS, různá gumová a provizorní škrtidla). Pokračovali jsme cvičením v použití tlakových obvazů, včetně tzv. izraelských obvazů. Následovala masáž srdce, včetně nácviku na figuríně. Figurína člověka dobře donutí dělat to „správně“ – je snadno poznat, kdy je hrudník stlačován moc, nebo naopak málo. Při správném stlačení se z figuríny ozývá jen cvakání v rytmu stlačování. Ovšem je to trochu fyzicky náročnější, makat takto třeba 10 minut do příjezdu sanitky, zachránce by se asi zapotil. V rámci teorie jsme ještě probrali řešení zlomenin (pro mě byla v tomto směru novinkou tvarovatelná dlaha v podobě jakéhosi pásu obaleného měkkou hmotou), popálenin a omrzlin.

Zásadní věcí při poskytování první pomoci je správné rozpoznání stavu zraněného a příčina jeho problému. Takže jsme se věnovali i tomu, jak správně člověka ohledat a zjistit, co s ním je. No a po přestávce na oběd nastal čas zkusit si získané teoretické znalosti v praxi. Odjeli jsme ven, kde nám v blízkém lesoparku trojice sličných figurantek simulovala různá zranění a situace.

  • První situace: slečna leží na zemi a strašně vříská (tady žije, dýchá, tepe). Když jsem k ní doběhl, koukám, že má otevřenou zlomeninu holenní kosti (velice realistická samolepka imitace zlomeniny + spousta umělé krve). Takže překrýt ránu, prohlédnout slečnu zda nemá jiné zranění, usápat v lese dvě větve na dlahu, zafixovat zlomeninu…A pochopitelně nezapomenout volat sanitku, popsat kde jsem a co je za úraz. Slečna si „hraní“ užívala a celou dobu věrohodně křičela a reagovala na manipulace. Nakonec tedy hotovo, ale vystresovaný jsem byl až až.
  • Druhá situace: slečna leží na zemi, ale je zticha a nehýbe se. Zblízka pak koukám, že krvácí ze zápěstí a v druhé ruce drží nůž. Zahazuji nůž a instruktor mi doplňuje informaci, že se jedná o tepenné krvácení = krev z rány stříká (= srdce bije). V lékárničce jsem měl SOFTT, přikládám jej tedy a zaškrcuji paži. Pak dávám tlakový obvaz a nejhorší je zažehnáno. Následuje zprůchodnění dýchacích cest a kontrola dechu. OK. Pak zevrubná kontrola na další úrazy. Figurantka mi začíná třepat ovázanou rukou. Co sakra? Aha – povolit škrtidlo a zkusit, zda to tlakový obvaz udrží. Volat sanitku.
  • A poslední situace. Dvě slečny v autě. Jdeme to řešit všichni tři současně. Spolujezdkyně vříská = nebude to s ní tak vážné = vrhám se k řidičce. Ta je zhroucená na volantu. Vytahuju klíčky ze zapalování a zběžně jí kontroluju. Nikde viditelný úraz. Instruktor zezadu doplňuje informaci, že z auta se začíná kouřit = posádka musí ven. Snažím se řidičku vytáhnout…blbec jsem si neuvědomil, že se mi zašprajcuje nohou pod pedál. Naštěstí přiskakuje kolega, který mezitím volal sanitku. Uvolňuje jí nohu a pomáhá mi řidičku odnést od auta. Druhý kolega se mezitím stará o vřískající spolujezdkyni a odvádí jí o kus dál. U řidičky pak už jako v předchozích cvičeních kontrola dýchání, krvácení a možných zlomenin. Dýchání OK, ostatní negativní. Takže jí aranžujeme do stabilizované polohy, přikrýváme ALU folií a hotovo. Sakra, není hotovo. Spolujezdkyně měla dvě zranění, která asi nebyla úplně vážná, ale v tom zmatku nám prostě unikla.

No a tímto cvičením vlastně celý kurs končí. Vracíme se na polikliniku, dostáváme certifikáty a rozchod. Mám z toho podobný pocit, jako kdysi třeba z prvních střeleckých kurzů – už vím, co všechno neumím a jak jsem nešikovnej. Na druhou stranu jsem si uspořádal a osvěžil aspoň základní znalosti postupů při první pomoci. A v neposlední řadě se člověk při praktických cvičeních (i když ví, že je to jen „jako“) otrká a zjistí, jakou silou a jak rozhodně je nutné určité věci dělat, aby to fungovalo. Vlastní fotky mám jen z první (indoor) části, protože pak jsem si zapomněl vzít foťák…a stejně by na focení nebyl čas. Představu, jaká to byla sranda, si můžete udělat z FB organizátora🙂

Příspěvek byl publikován v rubrice Armáda, Sport, Ze života. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

