AKS-74U

Vzhledem k tomu, že jsem prodal svojí vymazlenou ČZ 858, hledal jsem, čím jí nahradit. Škorpík totiž není moc použitelný na delší vzdálenosti (slabá munice) a z Remíka se zase nedá moc „sypat“. Protože ceny munice 7,62×39 dělají poslední dobou neuvěřitelné věci, hledal jsem něco v jiné, perspektivnější ráži. Nabízí se lecos v ráži .223 (5,56×45), nebo .308 (klony Sa58, klony M4, ba dokonce i klony AK). Jenže tahle munice je dražší, než opouštěná 7,62×39. Naštěstí je tu ruský ekvivalent .223 – ráže 5,45×39 sehnatelná za rozumné ceny. Malorážka, no🙂 S požadavkem na tuhle munici jsou ovšem možnosti výběru zbraně značně limitované. Odpadají klony Sa58 a M4, stejně tak jako klony AK srbské výroby. V ČR se v ráži 5,45×39 daly sehnat v podstatě jenom dvě varianty AK. Polský Tantal, který prý má problémy s tvrdochromem v hlavni, a navíc má na levé straně ošklivý pozůstatek po přepínači režimu palby z původní full auto verze (jinak je moc pěkný). A bulharská verze AK-74, kterou ale pro civilní trh někdo „vylepšil“ povrchovou úpravou – fosfátováním. Mě se tedy vůbec nelíbí, když jsem to držel v ruce, dostával jsem z toho vyrážku🙂 Výhodou téhle verze ale je, že se dá sehnat s již namontovanou boční lištou pro optické zaměřovače. Váhal jsem tedy mezi těmito dvěma puškami a čekal jsem, zda se náhodou nenaskytne něco lepšího.

A ejhle – v BVS se objevil bazarový ruský AKS-74U za slušnou cenu. Zbraň navíc už byla „v tuningu“ – předpažbí, ručka a přední rukojeť FAB a boční lišta + montáž s railem. Takže bylo jasno. Tedy, ani tohle nebylo bez zádrhelů. Původní majitel zbraně zřejmě praktikoval zásadu, že AK není třeba čistit = já ho čistil dva večery🙂 Boční lišta je pěkně přišroubovaná k rámu zbraně, ale pro jistotu je (trochu prasácky) ještě přivařená. To mi tedy nijak nevadí…jen ty sváry mohly fakt být hezčí. No a k mému potěšení jsem zaznamenal, že předchozí majitel také vyřízl oko na popruh z pravé strany pažby a přivařil ho na levou stranu. To je pro mě, vzhledem ke způsobu nošení zbraně, docela velké plus. Negativum tohoto řešení je ovšem fakt, že když je na oku řemen, pažba nejde zcela sklopit, respektive nejde ve sklopeném stavu zacvaknout do pojistky na rámu zbraně. Co se vnitřností zbraně a hlavně týče, nesou samozřejmě stopy opotřebení, ale naprosto zanedbatelné. Ke zbrani byl jen jeden zásobník, takže jsem doplnil zásoby na 4 kusy na 30 nábojů + dva zlý a ošklivý zásobníky PROMAG na 40 nábojů. To se EU nebude líbit🙂 Ale mě to na kursech (určitě do nějakého půjdu) ušetří přebíjení. Taky jsem doplnil sbírku boresnejků o .22 a na pažbu jsem dokoupil gumovou botku. Totiž – zbraň je HODNĚ kompaktní. Zatím jsem s ní jenom „sušil“, ale zjištění je následující: Pokud funguju s mechanickými mířidly, tak je vše OK v originále, ergonomie je vlastně jako u samopalu (je to asi o 4cm delší, než Škorpík…a to jen díky úsťovému nástavci). Jenže pokud tam mám boční montáž, je to krátký. Teda, s nějakým mini kolimátorem by to asi taky bylo OK, ale já na lištu osadil puškohled Leapers Accushot 1-4×28 CQB. To je takové ideální postapokalyptické kukátko. Má vyleptanou osnovu, takže je použitelný i bez baterie. A když se nastaví zvětšení na 1x a zapne se podsvícení, svítí jen střed kříže a je to použitelné jako kolimátor. Gumová botka na pažbě mě dostane o pár centimetrů dál, a pak je už vše OK i s puškohledem. Takže plán pro nejbližší příležitost je odtáhnout AK na střelnici a nastřelit optiku. Na závěr bych jen podotkl, že sotva jsem se rozhodl pro toto bazarové AKS-74U, na trhu se objevila várka zcela nových…i když pochopitelně bez tuningu a za vyšší cenu. Ale jsou a jsou krásný!😉

Příspěvek byl publikován v rubrice Armáda. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

5 reakcí na AKS-74U

  1. Libor Plachý (opavak) napsal:

    Zdar Vladimíre, gratuluji k pořízení „sučky“ … super volba, taky jí mám nějaký ten pátek a ta zbraň nemá žádnou zásadní slabinu – spolehlivá, skladná, lehká, geniální střelivo 5,45×39 + překvapivá přesnost na tak krátkou hlaveň, levný a nenáročný „provoz“ i údržba… jednoznačně ideální kvér do této doby … přeji mnoho radosti i střeleckých zážitků, L.

    • Serža napsal:

      Díky. Zatím jsem z toho nestřílel, tak jsem zvědavej na střelnici. Na kolik bys to nastřeloval? na 50 nebo na 100m? (optiku na CZ858 jsem měl na 100m, ale Škorpíka mám na 50m)

    • Serža napsal:

      tak mám nastřeleno – s mechanikama na 50m rozptyl trochu větší než pivní tácek, s kukátkem menší pivní tácek🙂 ještě to chce pár set ran, abych získal jistotu

  2. vonrammstein napsal:

    Proč jste prodával vymazlenou 858?? Nějaký potíže?

    • Serža napsal:

      ale ne…právě naopak🙂 už byla dotažená tak, že na ní nebylo co ladit. Tak teď dělá radost jinému střelci a já si budu ladit AK…

Napsat komentář

