Rumunsko – Apuseni MTB – část 2.

Středa 21.8. – Poiana Călineasa, Gârda de Sus, Arieșeni, Glăvoi
Pro tento den byla v plánu vyjížďka s možností výšlapu na asi nejvyšší kopec v okolí – Cucurbăta Mare (1849 mnm). Jelikož ale většina z nás už byla dost KO, moc růžově jsme to neviděli. Ráno jsme sjeli kousek po oblíbené makadamové cestě směrem k Doda Pilii, ale po cca 4,5 km jsme uhnuli doprava na dřevařskou cestu. Po ní jsme se dostali na nádherný přejezd pastvinami do Poiana Călineasa. Po malém občerstvení jsme sjeli po silnici (s několika malými zpestřeními po polňačkách a krátkou zastávkou na pivko) do turistického centra u jeskyně Peștera Scărișoara. Do jeskyně se vydalo jen několik lidí, my ostatní jsme pokračovali dolů, až do městečka Gârda de Sus, kde jsme si v hospůdce dali výbornou čorbu (ciorbă = polévka). Během oběda také padlo definitivní rozhodnutí, že na Cucurbăta Mare se škrábat nebudeme. Pokračovali jsme tedy do Arieșeni (krátká zastávka na zmrzku). Od krámku jsme odjížděli individuálně a mě + dalším dvěma bikerům se podařilo odjet špatným směrem. Naštěstí nás průvodce záhy dohnal a nasměroval nás správně. Stoupali jsme pozvolna, nejprve po asfaltce, pak po šotolině, přes vesničky Cobleș a Poieniţa až k rozcestí Șaua Ponița. Odtud nás čekala cca kilometrová stojka po červené TZ (asi 200 výškových metrů). Valná většina z nás to statečně vytlačila 🙂 Kousek po vrstevnici, a pak hodně technickým a strmým sjezdem, jsme se dostali na šotolinovou cestu do kempu Glăvoi. V jedné z tamních hospůdek jsme si dali pivko a zvažovali, kudy dál. Většina jela po silnici, ale skupinka (včetně mě) se rozhodla střihnout to přes kopec po cestě naznačené na mapě (ne TZ). No…cesta tam moc nebyla…alespoň ze začátku ne. Prodírali jsme se s bajky křovisky, přelézali a podlézali padlé stromy. Nakonec to ale vyústilo na travnaté louky a po nich už jsme v záři zapadajícího slunce dojeli k „plackárně“ a do Padiș. Cílové pivko bylo více než zasloužené!

• Ujeto 68,6 km za 5:07:53, nastoupáno 1434 metrů
  • Fotky z tohoto dne najdete ZDE

Čtvrtek 22.8. – Poiana Ponor, Cetățile Ponorului
Tento den byl vyhlášen jako „odpočinkový“ = bez kola. Trojice nejnabušenějších bikerů se sice rozhodla zdolat vrchol Cucurbăta Mare, který jsme vynechali včera, ale my ostatní jsme byli za změnu rádi. A navíc byl v plánu zajímavý program. Okolo „plackárny“ jsme se (pěšky) vydali přes pastviny k vydatné vyvěračce Izbucul Ponor. Vytéká tam z nízké jeskyně malá říčka, která se zhruba kilometr vine mezi loukami, aby záhy zmizela v ponoru Poiana Ponor na konci malého údolí. Při vyšším stavu vody je ponor na dně jezírka, my jsme ale měli možnost vidět přímo místa, kde se voda vsakuje do písčitého podloží. Podle mého názoru tam někde dole bude pěkná jeskyně…a ukáže se, až se oblast ponoru propadne. Přešli jsme malý kopec a začali scházet k hlavní atrakci dne – jeskynnímu systému Cetățile Ponorului (info i ZDE). Cesta je trochu krkolomná, vystrojená lany, řetězy a stupačkami. Ale pokud už jste absolvovali alespoň Slovenský Ráj, bude to pro vás brnkačka. Jeskyně se nachází na dně úzkého hlubokého kaňonu. Oficiálně je sice označena za nepřístupnou, ale…Jedná se o skalní tunel dlouhý přibližně 300 metrů. Prostor je obrovský, o hlavu se bát nemusíte. Na dně protéká říčka a všude je plno slizkých a kluzkých balvanů = můžete si buď vzít drahé a kvalitní GTX boty a věřit, že nezahučíte do vody, nebo trekové sandály a vykašlat se na to 🙂 Jinak to chce nějakou slabou větrovku a pochopitelně kvalitní čelovku. Prolezli jsme jeskyní a po TZ se vyškrábali na horní hranu kaňonu. Stezka pak vede po hraně, s několika pěknými vyhlídkami dolů do kaňonu. Od kaňonu jsme už relativně jednoduchou cestou došli do kempu Glăvoi, kde jsme zastavili na pozdní oběd. Navíc se nad námi vytvořil bouřkový mrak, bouřka nás sice zasáhla jen okrajem, ale rozhodně bylo příjemnější, být pod střechou. Z kempu to bylo už jen přes jeden kopec zpět do Padiș. Zbytek odpoledne jsme se každý věnovali svým věcem – já jsem musel vyčistit oblečení od jeskynního bahna, protože se mi podařilo tam sebou švihnout. A taky bylo nutné připravit si věci na zítřejší odjezd domů.

Pátek 23.8. – Cascada Evantai, Pietroasa, Băile Felix, Oradea
Ráno jsme si smutně zabalili batohy a strčili je do autobusu. Bohužel jsem si tam strčil i foťák, takže z průběhu cyklistické části dne nemám žádné fotky. Po silnici a šotolinové cestě jsme sjeli do kempu Glăvoi, odkud jsme přes kopec (stejná cesta, jako ve středu, jen opačně) dojeli na rozcestí Șaua Ponița. Z rozcestí jsme začali sjíždět šotolinovou cestou podél říčky Luncșoara, až k odbočce do rokle Cascada Evantai (info i ZDE). Na konci soutěsky je vyvěračka, která je označována jako oficiální pramen řeky Galbena. IMG_20190823_111748Po prozkoumání mapy, výškových profilů a vodních toků ale myslím, že je to provázané pod zemí na jeskynní systém Cetățile Ponorului a tedy se jedná o říčku, která protéká tamním tunelem. (EDIT: tak jsem si to trochu prostudoval a je to skutečně tak – řeka vytéká z Izbucul Ponor, zase mizí pod zemí v Poiana Ponor, protéká skrz Cetățile Ponorului a definitivně vytéká na povrch v Cascada Evantai) Rokle je opět vystrojená řetězy a stupačkami, tady je to ale dost náročné. Šlo se nás tam podívat jen pár, ale cyklistické tretry s SPD kufry tomu lezení po kamenech a řetězech moc nepomůžou – člověk je jak na bruslích. Místy je „cesta“ vedena jen po řetězech – skalní, mírně převislá stěna (nad vodou, pochopitelně), po jednom řetězu jdete, druhého se držíte. Velmi intenzivní zážitek 🙂 Po prozkoumání rokle jsme kolem Galbeny sjeli do městečka Pietroasa, kde jsme v místní hospůdce čekali na autobus. Naložili jsme kola do vleku a vydali se na cestu domů. Cestou jsme se ještě zastavili na vykoupání v aquaparku v Băile Felix a vykoupaní pak na krátkou prohlídku a večeři v městě Oradea.

• Ujeto 35,82 km za 2:02:09, nastoupáno 412 metrů (a naklesáno 1335 metrů)
  • Fotky z tohoto dne (bez cyklo části) najdete ZDE

V sobotu ráno už jsme byli v Brně. Protože na zpáteční cestu jsem neměl lístky dopředu, bylo to trochu komplikovanější a musel jsem na vlak čekat víc než hodinu. Ale nakonec jsem doma…a Rumunsko určitě zařazuji mezi oblíbené destinace a ještě se tam někdy podívám – ovšem rád bych to zkusil nějak takto 🙂 Bike jsem tam otestoval myslím že víc, než dostatečně, neměl jsem ani jeden defekt a naprosto žádný technický problém. Paráda! Až se objeví fotky dalších účastníků, dám sem odkaz.

• Pro začátek pěkně udělané video
  • Galerie fotek od Dana je ZDE (je odsud i ta jedna výše, jak lezu po řetězu)

Náklady na dovolenou:

• CK Alpina (6 dní + 10 hodin) = 9630,- Kč
  • Vlak ČD Praha-Brno + kolo = 260,- Kč
  • Vlak ČD Brno-Praha + kolo = 345,- Kč
  • Útrata (suvenýry, jídlo, pivo) = 60,- EUR + 350,- Kč

Celkem tedy náklady 12185,- Kč

Příspěvek byl publikován v rubrice Cestování, Sport. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )