Richard Pipes: Vlastnictví a svoboda

V závěru knihy autor říká o sociálním (zaopatřovacím) státu:
„Neláme ničí vůli, nýbrž ji oslabuje, ohýbá a usměrňuje. Zřídka k nějaké činnosti nutí, naopak brání lidem jednat. Nic neničí, brání jen něčemu vznikat. Netyranizuje, ale překáží, potlačuje, dráždí, vysiluje, ohlupuje a nakonec redukuje každý národ na stádo bázlivých a snaživých dobytčat, jejich pastýřem je vláda."
Inu, u nás se jim to celkem daří

následující recenze pochází ze serveru iLiteratura.cz, napsal Jan Lukavec
Richard Pipes: Vlastnictví a svoboda, přel. Luděk Bednář, Praha : Argo, 2008

Etologie je věda, na kterou se poslední dobou odvolávají i mnozí vědci z tzv. humanitních oborů. Hledají u ní inspiraci i poučení, protože často popisuje zárodky jevů, které pak oni zkoumají u člověka. Pro lingvisty může být například zajímavé tvrzení, že se u některých druhů ptáků dají odlišit v rámci téhož druhu odlišné dialekty, a to jednak u populací oddělených třeba pohořím, ale i u skupin, které spolu sousedí. Některé druhy zvířat podle etologů vytvářejí celé odlišné kultury nejen s vlastním způsobem komunikace, ale i vlastními nástroji. Na to, jak hluboce jsou v nás uloženy mechanismy, díky nimž na nás působí reklama, zase ukazuje to, že i mnohá zvířata dávají v experimentech přednost takovým objektům, které ve skutečnosti neexistují, například ptáci upřednostňují modely vajec tak velké, že by je nikdy nebyli schopni snést ani obsednout.

K etologii se obrací také americký historik Richard Pipes, narozený v polském Těšíně. Čeští čtenáři již znají dvě jeho knihy o dějinách Ruska a jeho paměti. Právě studiem dějin Ruska se dostal k myšlenkám, na základě kterých napsal svou poslední publikaci přeloženou do češtiny, jejíž titul zní Vlastnictví a svoboda. Podle něj totiž komunistický totalitarismus měl svoje hluboké kořeny v ruských dějinách. V Rusku se po většinu jeho dějin nerozlišovalo mezi vládnoucí mocí a vlastnictvím, což carovi umožňovalo být vládcem a současně vlastníkem svého území. Přitom právě vlastnictví má podle Pipese zásadní význam pro vznik politických a právních institucí, které zaručují svobodu. Asi hlavní Pipesovou tezí je právě to, že určitá forma vlastnictví je bez svobody možná, ale opačně to neplatí.

Jak to vše souvisí s etologií? Právě tato disciplina je jednou z těch, u kterých autor hledá potvrzení svých tezí – přiznává se přitom, že se v knize natolik vzdálil své akademické specializaci, že se z uvedení titulu na knižní trh cítil „trochu nesvůj“. Od etologů Pipes přejímá zjištění, že teritoriální vlastnění platí téměř pro všechna zvířata – od primitivních prvoků až po nejvyvinutější druhy. Většina zvířat přitom uplatňuje výlučné nároky na území tak, že ho fyzicky obsadí, neboli si na ně „sedne“. Toto chování je podle autora totožné i u lidí, což dokládá na etymologických souvislostech výrazů označujícících sezení a vlastnění (na příklad latinsky "sedere" a "possidere"). Ostatně také obraz vladaře na trůně nebyl prý ničím jiným než symbolickým vyjádřením „sezení“ na oblasti království. K tomu autor přidává svědectví antropologů i psychologů, podle kterých je vlastnické cítění univerzálně platný jev, kterým se vyznačují dospělí lidé i děti, národy primitivní i ty vyspělé. Snahy naočkovat dětem v kibucech nezájem o soukromý majetek u nich prý vedly k velkým problémům vytvořit si jakýkoli citový vztah k druhému člověku. Soukromé vlastnictví je totiž podle Pipese hluboce spojeno nejen s lidskou svobodou, ale i s našimi city, neboť city projevované jednomu člověku jsou stejným výrazem sobectví či přivlastnění jako vztah k soukromému majetku.

Univerzálnost jakési základní potřeby vlastnit nenarušuje ani příklad Ruska: třeba městský stát Novgorod zaručoval svým občanům práva větší, než měli jejich současníci v západní Evropě. Pro další neblahý vývoj bylo rozhodující, že Rusko ovládlo moskevské knížectví se svým modelem panovníka vlastnícího práva na veškerou půdu. V žádném případě ale Rusové podle Pipese nemají sklon k autoritativní vládě dán geneticky. Ostatně podle něj států neuznávajících nebo ohrožujících majetek svých občanů neubývá: Pipes tvrdě kritizuje soudobé sociální pečovatelské státy za příliš velkou míru přerozdělování. Zde s ním mnozí západní kritici jeho knihy nesouhlasili, ale i tak je jeho dílo ve své multidiscipinaritě – tedy právě díky tomu, že se vzdálil své akademické specializaci – velmi podnětné a inspirativní.

Příspěvek byl publikován v rubrice Knihy. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

5 reakcí na Richard Pipes: Vlastnictví a svoboda

  1. Matěj napsal:

    Ohledně citátu na začátku – ano, je to pravda, ale vždy jen do jisté míry. Sociální/zaopatřovací stát tu ve své čisté podobě nemáme, a to ani zdaleka. Vždy tu budou výhody a samozřejmě i nevýhody, to samé se dá říct o lidech – vždy budou ti rozumní, které to nepoznamená, a pak ti méně rozumní, které to poznamená silně. Snaha ale je získat co nejvíc lidí někde mezi těmi skupinami, tedy lidi solidární. Otázka samozřejmě je, do jaké míry solidární, či zda už to s tou solidaritou maličko nepřeháníme.

  2. Li napsal:

    Domnívám se, že situace u nás je poznamenána jedním podstatným faktorem: chybí tu výchova ke svobodě. Svoboda totiž znamená nejen to, že mám nějaká práva, ale že mám taky nějaké povinnosti. Že nejen chci, aby někdo respektoval moje práva, ale zároveň musím také já respektovat práva jiných. A to spousta lidí nechce vidět a odmítá se podle toho chovat. Máme svobodu, ale tak trošku s ní neumíme zacházet a podle toho to tady taky vypadá…

Napsat komentář