Fujitsu CELVIN NAS Server Q700

Tak, nastal čas, aby se i kovářova kobyla obula. Jak já pořád říkám těm zákazníkům: "Zálohujte, zálohujte!" A já měl doteď doma data jen v PC na nezálohovaném disku (nejdůležitější dokumenty jsem si zálohoval na 512 MB CF kartu, ale víc nic). Nakonec jsem to nevydržel a objednal si dvoudiskový NAS s možností RAID 0,1. Mimo to umí spoustu dalších užitečných věcí – pro mě ovšem bylo stěžejní, že umí i DHCP server, a že mi tedy (konečně) odpadnou problémy s propojováním služebního notebooku a domácího PC. Kolega v práci mě obdaroval malým pětiportovým switchem a už jsem se těšil, až to všechno zapojím. NAS dorazil dneska odpoledne. Vzhledem k tomu kde pracuji asi nebude překvapením, že se jedná o Fujitsu CELVIN NAS Server Q700. Specifikacemi vás zatěžovat nebudu, ty si můžete přečíst v datasheetu. Snad jen že mám verzi s dvěma 1TB disky. A teď už honem, ať vidíme co je v krabici!

Přípravu jsem pojal svědomitě. Obsah krabice. Je zadrátováno. Tak to spustíme.
Spustí se "autorun" z CD. Vyberete si správný model serveru… …a nainstalujete Fujitsu Finder.

Vřele doporučuju otevřít si z CD manuál a postupovat podle něj. Přinejmenším základní inicializace a nastavení serveru je tam popsáno docela dobře. Zastavím se proto jen u pár kroků.

Fujitsu Finder vám najde server a vy se k němu přihlásíte. Výchozí účet je admin/admin. V konfiguraci svazků doporučuji zvolit RAID 1 Další krok byl trochu zásek, ale nakonec jsem zjistil, že potřebný firmware je na CD, které bylo u serveru.

Pak už doklikáte inicializaci a počkáte na restart serveru. Když znova nastartuje, spustíte si z aplikace Fujitsu Finder webové rozhraní pro správu a detailní nastavování serveru. Tady to chce jen jeden základní předpoklad – aby byl server a PC, ze kterého ho spravujete, na stejném subnetu (nejjednodušší je pro tu chvíli nastavit pevné IP adresy). Na serveru pak můžete nastavit, aby sloužil jako DHCP server (System Administration/Network) a v PC si to zas přenastavíte na dynamické adresy…Tím jsem měl vyřešenou síť, ještě nastavit práva u sdílených složek (Access Right Management) a je to. A už si RAIDím  Tahle pokročilá nastavení bohužel v manuálu moc dobře popsaná nejsou, ale je to docela intuitivní. Reálná rychlost přenosu: testovací 12GB balík dat jsem tam z PC nacpal za něco přes 20 minut. Pro úplnost jsem si ještě z CD doinstaloval utilitu Fujitsu NetBak Replicator a naplánoval jsem si zálohování dokumentů do extra složky.

Moje využití serveru je zatím jen velice jednoduché, má ještě desítky dalších funkcí a služeb. Některé asi nebudu potřebovat nikdy a do těch ostatních snad proniknu časem. Takže teď jste si to přečetli, tak šup do obchodů kupovat….ať mám prémie!

Příspěvek byl publikován v rubrice Počítače a Internet. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

18 reakcí na Fujitsu CELVIN NAS Server Q700

  1. Petr napsal:

    Hezké zálohování. Jistě ta prodlužka vede do UPS, případně aspoň do přepěťové ochrany.

  2. Jiří napsal:

    Já mám doma taky RAID. A to 2x. Jeden je na lezoucí hmyz a druhej na létací 🙂

  3. Vladimír napsal:

    PV: bych ti řekl, kam ta prodlužka vede, ale nechci bejt sprostej 🙂 Ale je to novej pes s ochranou, tak v případě nějakýho problému v el.síti by se to do NASu dostat nemělo…a když vypnou proud, zas to tak nevadí – já na trvalý dostupnosti dat netrvám, nejsem banka 😉

  4. Matěj napsal:

    Jiří Erban: S tím RAIDem to máme, koukám, stejně, já mám ale i ten do zásuvky ;-).Serža: Tož pěkné, jen kdyby to bylo matné s nápisem ThinkPad 😛 (neboj, dělám si srandu, já jen chci vědět, jak dlouho mi to vydrží psát na každou Tvou informaci o Fujitsu produktech, než na to zapomenu… Ale už je to podruhý!)Mít dost peněz, taky bych o něčem takovém pouvažoval – minimálně člověk nemusí jak blbej tahat data, když třeba přeinstaluje systém nebo potřebuje mít jedny data stále dostupný – to by se mi hodilo, ale jak jsem řekl – mít dost peněz…

  5. Unknown napsal:

    vidím tam 2 pro mne zásadní blešky: chybí wifi a podpora uPnP. Ale díky svým nárokům zatím nic nemám:-))

  6. Vladimír napsal:

    Martin: že chybí WiFi je sice pravda, jenže já bych jí stejně nikdy nezapnul – bydlím v centru Prahy v husté zástavbě, pustit si tady WiFi znamená udělat ze sebe pokusného králíka desítkám puberťáků a "hackerů" co si něco přečetli na webu. Jedinej rozumnej způsob zabezpečení přístupu do WiFi jsou certifikáty (s omezenou platností) a to bychom se zas dostávali o stupeň výš,což prostě nechci. Moje domácí síť je zcela offline (bez internetu) a bude jen po drátě. Kromě 100% zabezpečení to má další výhody – nepotřebuju žádný antivir a neřeším aktualizace (pokud se nejedná o funkční vylepšení – BIOS, drivery).uPnP to pochopitelně má – stačí číst pečlivě datasheet 😉

  7. Vladimír napsal:

    BTW chybějící WiFi lze v síti snadno řešit tak, že se místo jednoduchého miniswitche použije router s AP…

  8. Unknown napsal:

    🙂 pečlivě číst datasheet:-))). Každý má holt podmínky jiné, já jsem na na wifi komplet, protože tahat doma dráty mám zakázáno a co nemá wifi, jako by pro mne nebylo. Takže tiskárna zašitá ve špajzu a tak, aby nezavazela. Ale to je fuk, každý máme jiné potřeby:-)

  9. Martin napsal:

    Moc hezká hračka , já po NAS už koukám taky

  10. Matěj napsal:

    Serža: S tou WiFi máš pravdu. My máme doma teď už všechno výhradně přes WiFi jen proto, že v naší lokalitě si to můžeme dovolit – řeknu to takhle: IT vzdělání mezi sousedy rozhodně není takové, aby snad jen pomysleli na to, že by to "hacknout" šlo.

  11. Vlasta napsal:

    ahoj, minulý týden jsem vyměnil starý Sblan2 od Siemensů za nový NAS CELVIN Q700. je sice hlučnější, než ten stary, ale to vyřeším výměnou ventilátoru. Co mě trápí je, že u starého bylo WEB rozhraní naprosto primitivní…uložil jsem do WEB adresáře Sblanu cokoli a ono to bylo na HTTP přístupné. tady je to přez nějaký PHP.INI (který jsem nikde nenašel) a přez INDEX.PHP (který mi zase nejde editovat) takže se mi na "mém" web serveru po přihlášení na moji HTTP IP adresu stále zobrazuje "jen" ten fujisťácký návod… poradíte mi někdo CO s tím, aby se mi tam zobrazovali moje prezentace, fotky, atd. v programování PHP a HTML jsem naporostý začátečník. díka, Vlasta

  12. Vladimír napsal:

    Vlasta: z intranetu nebo internetu? statické nebo dynamické IP? pokud internet – je to pevná IP viditelná zvenku?

  13. Vlasta napsal:

    mám pevnou IP, takže se na Qweb mohu dostat i z venku. Ale ani z domu, ani z venku nevidím nic jiného než tu jejich standardní úvodní stránku. Pochopil jsem, že ten PHP.INI v administračním rozhraní mohu editovat, ale nevím, jak ten INDEX.PHP (který je v adresáři QWEB) přepsat. při ukládání to nadává, že to nejde. a nebo jak v PHP.INI zadat aby se spouštěl jiný INDEX.HTM

  14. Vladimír napsal:

    nic nepřepisuješ, jen v adrese je pro HTML přístup k datům jinej port (80)

  15. Vlasta napsal:

    jestli ti rozumím, stačilo by na NASu a ROUTERU nastavit port pro virtual HTTP server port 80? testnul jsem to, ale zase se mi načetl ten INDEX.PHP a s ním i ty fujisťácké stránečky :o( tak jsem nastavil port 8088 protože 8080 mi to nechce povolit, ale to je stejně jedno, ve? nějak se v tom zrácím. v tom PHP.INI je nastavení konfigurace na APACH a PHP jazyk, ale na HTML nevím, jak tam přidat..tak, aby se mi mohl spouštět "můj" INDEX.HTML, který bych do rootu Qweb nakopíroval.

  16. Vladimír napsal:

    jdeš na to moc vědeckyHome>Network Services>Web Serverzaškrtneš "Enable"klik na "Apply"Logoutpak v browseru zadat jen IP adresu (bez portu)Voila….web server 😉

  17. Vlasta napsal:

    jo jo, tohle jsem udělal hned po koupi NASu-funguje mi to, přez vnitřní i veřejnou IP se dostanu na "svůj" WEB, ale je tam TA fujisťácká stránka, co se načte z PHP.INI uloženého v QWeb adresáři. Ty sis na NASu rozchodil "svoji" stránku? a podařilo se ti ji upravit si jak jso chtěl? Co neumím, je to změnit. Chci si tuhle původní stránku upravit (umím i php soubor editovat) ale tenhleten se brání-nedovolí se mi po úpravě uložit. koukal jsem se i do toho php.ini Maintenance, ale z toho moudrý nejsem-není tam nikde odkaz na PHP.INI, že bych to jen přepsal a spouštěl si jiný SVŮJ INDEX.HTML nebo php.

  18. Vlasta napsal:

    HEUREKA….chodí mi to :o) měl jsi pravdu, šel jsem na to moc vědecky a přitom stačilo zakázat HTTP, smazat ten INDEX.PHP, povolit HTTP a do rootu Qwebu si dát swůj INDEX.PHP či HTML a je to tam :o).

Napsat komentář