Nové hračky

V poslední době jsem poněkud rozšířil své pole působnosti o střelbu z luku a kuše. A k tomu jsem si pořídil následující:

Kuše Excalibur Matrix 380 Xtra
Mezi reflexními kušemi je značka Excalibur jednoznačně špička. Model Matrix 380 je navíc asi nejsilnější sériově vyráběnou reflexní kuší vůbec (pominu-li malosériové úpravy jiných modelů kuší Excalibur vyrobením delšího těla kuše = prodloužení nátahu = zvýšení napínací síly kuše = zkrácení životnosti ramen). Model Matrix 380 se navíc vyznačuje kompaktnějším provedením, než starší modely. A je již v základu osazen novou montážní lištou na optiku se systémem Guardian, který brání výstřelu bez šípu (ten může vést k poškození kuše, až ke zničení ramen). V balení současně s kuší je i kušohled Excalibur Tact Zone (obdoba puškohledu, jen se stupnicí upravenou pro střelbu z kuše). Dále pak tětiva z karbonových vláken, lanový napínák (bez něj nelze takto silnou kuši vůbec natáhnout), držák na šípy přichytitelný na tělo kuše a čtyři karbonové šípy s letkami NAP Twister a terčovými hroty. Držák na šípy je pro cvičnou střelbu spíš na obtíž, hodí se maximálně tak pro střelbu s ostrými loveckými hroty (hroty se krásně schovají uvnitř)…tak jsem ho uložil kamsi do skříně (spolu s těmi čtyřmi kvalitními šípy a tuctem loveckých hrotů, které jsem si dokoupil). Na trénování mám 50 (vlastně už jen 48) levnějších karbonových šípů s obyčejnými plastovými letkami. Vtipné bylo, že v e-shopu, kde jsem kupoval kuši, mě jeden tento šíp vyšel na 140,- Kč. Pochopitelně až potom jsem ty samé šípy našel za 100,- Kč za kus. Teď už jen cvičit, cvičit, aby mi to lítalo, kam chci. Ideálně bych měl být s touto kuší schopen trefit na 100 metrů pivní tácek.

Luk Ragim Impala Black, délka 62“, napínací síla 35 liber
Oproti kuši bylo tohle „za babku“. Docela dlouho jsem váhal, zda koupit delší luk s demontovatelnými rameny, nebo něco pod 50“ (většinou takzvané horsebow, neboli jezdecké luky). Nakonec tedy padla volba na luk delší. Výhodou je, že až se jednou v daleké budoucnosti 🙂 naučím střílet dobře, můžu ramena demontovat a vyměnit za silnější. No, stejně na to asi nedojde 🙂 Je to fakt potvora dlouhá. Střed luku je dřevěný, ale se zasazenými kovovými závity na veškeré sportovní příslušenství (zakládka šípu, mířidla atd…). Já to asi nechám v holém stavu, jen tam mám nalepenou jednoduchou plastovou zakládku, aby mi šíp držel na místě. Když jsme u šípů – oproti kuši mám pro luk šípy podstatně delší (800 mm oproti 520 mm), dřevěné, s napevno nalepeným terčovým hrotem, letkami z pravého krocaního peří a s plastovými končíky s velkým zářezem (na kuši se používají šípy buď zcela bez zářezu, nebo tzv. halfmoon, neboli velmi mělký půlměsícový žlábek na tětivu). No, z luku jsem ještě nestřílel…a asi ještě pár dní nebudu. Nějak jsem si v noci přeležel pravou ruku a nejsem teď schopen luk natáhnout. Jsem rád, že tou rukou vůbec hýbám 😦

Střelba z luku i z kuše má mnohá úskalí a je to o zkušenostech a vědomostech. Ty začátečník pochopitelně nemá. Dobrý zdroj informací je například web Lukostřelec.cz. Já jsem tamní fóra nejdřív docela dlouho pročítal, hlavně kvůli výběru luku (například jakou zvolit jako začátečník napínací sílu, jak určit potřebnou délku šípu atd.).

Příspěvek byl publikován v rubrice Armáda, Sport. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

5 reakcí na Nové hračky

  1. Sergej napsal:

    Ahoj,
    Kde si prosím tě sehnal karbonové šípy do kuše za 100,- kč? Já mám kuši Horton a kupovat šípy za dvě kila mě nebaví :-D.
    Předem díky za odpověď.

  2. honza napsal:

    ahoj mám to samé co ty taky mě nebaví kupovat drahé šípy jaké máš zkušenosti s těma levnějšíma . díky

    • Serža napsal:

      tak nikoho nebaví kupovat něco draho, když se to dá levněji 🙂
      zkušenosti nemám, koupil jsem to „na horší časy“, kuše je rozebraná v trezoru, střílím z pušky

      • honza napsal:

        chápu je potřeba vyzkoušet píšou je do 200lb díky přeji pevnou mušku 🙂

Napsat komentář